Η μαγική κίνηση της -πολύπαθης- κάμερας

Author: Share:

Φίλε επίδοξε filmaker/φίλε cinephil, αυτό το άρθρο πρόκειται να σου λύσει μια βασική από τις πολλές απορίες που έχεις για την κινηματογράφηση. Γιατί κινείται η κάμερα; Πώς κινείται; Τι πετυχαίνει με την κίνησή της; Και τέλος πάντων τι σημασία έχει αυτή η κίνηση;

Κατ’αρχάς ας ξεκαθαρίσουμε κάτι. Η κάμερα δεν κινείται (και δεν θα έπρεπε να κινείται) επειδή μας φαντάζει όμορφο/εντυπωσιακό/πρωτοποριακό/γαμάτο/ποιοτικό/τριερίστικο. Αυτό είναι και το βασικό πρόβλημα που σέρνει η τεχνική της κίνησης της κάμερας. Κανονικά θα πρεπε να εξυπηρετεί κάποιο δραματουργικό στόχο, να αποκαλύπτει κάτι, να παρεμβαίνει στην αφήγηση κι όχι να κινείται μόνο και μόνο για να μας αποσπά την προσοχή. Το ίδιο -τζιζ-απαγορευτικό είναι και το να αποφασίσουμε ότι θα κινούμε την κάμερα, έτσι, επειδή μπορούμε βρε αδερφέ. Ειδικά στις μέρες μας, που οι περισσότεροι νέοι κινηματογραφιστές γυρνάμε με dslr, είναι πολλές οι δυνατότητες και οι ευκολίες που μας προσφέρονται, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουμε από άνευ λόγου στυλιζάρισμα και ρηχή προσέγγιση του θέματός μας (α, ας παίξω με τη μικρή και παντοδύναμη κάμερά μου, ναι, γαμώ, θα σας δείξω εγώ, είμαι σκηνοθέτης του πλάνου – not).

Στο παραπάνω βίντεο, ο Simon Cade αναφέρει τους τρεις βασικούς λόγους για τους οποίους ένας σκηνοθέτης μπορεί να κινεί την κάμερά του.

  1. Επειδή η κάμερα ακολουθεί τη δράση. Πρόκειται για την πιο συνηθισμένη περίπτωση. Πάρτε για παράδειγμα τα μονοπλάνα ή τα τράκιν μιας κάμερας που ακολουθεί τον πρωταγωνιστή της να περπατάει ή τις μικρές κινήσεις της κάμερας για να προσαρμόσει το κάδρο στη δράση όταν αυτή αλλάζει.
  2. Γιατί η κάμερα αποκαλύπτει ή κρύβει πληροφορίες για τη σκηνή. Πολλά τα παραδείγματα και εδώ. Ένα κλασικό πλάνο είναι αυτό που ξεκινάει με κοντινό σε έναν ήρωα και σε κάποια στιγμή η κάμερα κινείται, το κάδρο ανοίγει και αποκαλύπτεται και άλλος χαρακτήρας πίσω ή δίπλα από τον πρώτο.
  3. Για να δοθεί έμφαση στην ψυχολογική κατάσταση του χαρακτήρα. Ίσως η πιο απαιτητική -σε σκηνοθετική δεινότητα- περίπτωση κίνησης της κάμερας. Kλασσικά η κίνηση είναι push-ins και pull-outs της κάμερας πάνω σε ένα dolly, καταδεικνύοντας από τη μία δυνατές συναισθηματικές στιγμές ή στιγμές συνειδητοποίησης του ήρωα και από την άλλη συναισθήματα απώλειας ή μοναξιάς αντίστοιχα.

 

* Στην εικόνα ο μεγάλος Stanley Kubrick.

Περισσότερο σινεμά στο Cinefreaks.gr