Το Netflix μας δείχνει το μέλλον της τηλεόρασης

Author: Share:

Πριν λίγες εβδομάδες, ο υπεύθυνος περιεχομένου του Netflix, Ted Sarandos, στα πλαίσια της δημοσιογραφικής περιοδείας του “Television Critics Association”, πήρε μέρος στην συνέντευξη τύπου. Βέβαια αυτό δεν αποτελεί νέο. Πάμε στα γεγονότα.

Σε αντίθεση με τα λοιπά μέσα τηλεόρασης, το Netflix δεν έχει καμία υποχρέωση να μεταδίδει αριθμούς ακροαματικότητας, ούτε πόσοι βλέπουν της σειρές του, ούτε τα δημογραφικά τους στοιχεία.

Αυτό σημαίνει ότι έχει την ελευθερία, να επιλέγει προγράμματα χωρίς να δίνει λογαριασμό γιατί τα υποστηρίζει, ασχέτως αν ο κόσμος τα αγαπά ή όχι. Βλέπε για παράδειγμα το HBO, το οποίο παρά τα χαμηλά νούμερα του Girls, ανανέωσε τη σειρά για 5 σεζόν, γιατί δεν έχει άλλο πρόγραμμα να απευθύνεται σε αυτά τα συγκεκριμένα δημογραφικά στοιχεία.

Αλλά το να μην έχεις την υποχρέωση να δηλώνεις αυτά τα δεδομένα, δυστυχώς κάνει τους γύρω σου να υποψιάζονται ότι μάλλον το αρνείσαι γιατί κάτι κρύβεις.

Γιατί λοιπόν ο Sarandos αρνείται να δώσει αυτά τα στοιχεία; Γιατί απλά δεν έχει καμία υποχρέωση σε διαφημιστές ή άλλες καλωδιακές εταιρείες.
Παράδειγμα: Το επιθυμητό κοινό ενός καλωδιακού δικτύου, και κατ’ επέκταση και των διαφημιστών του, είναι νέοι έως 35 ετών συνήθως λευκοί, και άντρες που βλέπουν σπάνια τηλεόραση. Τα δίκτυα τείνουν προς αυτό το κοινό και εξαιτίας αυτού καθορίζεται και το πρόγραμμά τους.

Αλλά αυτό δεν ισχύει για το Netflix. Το δίκτυο ενδιαφέρεται για τις συνδρομές του και μόνο. Αν ας πούμε, πληρώσεις για να δεις έστω ένα από τα αποκλειστικά του προγράμματα, παραδόξως αυτό αποκτά μεγαλύτερη αξία.

Αν το Marco Polo έχει μόνο 200,000 θεατές, ένας πολύ μικρός αριθμός για ένα καλωδιακό δίκτυο, σε ένα δίκτυο όπως το Netflix σημαίνει ότι αυτοί οι 200,000 βλέπουν μόνο αυτό, άρα μία ανανέωση επόμενης σεζόν έχει λογική. Ακραίο σενάριο δε λέω, αλλά είναι ένα από τα καλύτερα παραδείγματα όταν δίκτυα πρέπει να απαντήσουν ερωτήματα σχετικά με ανανεώσεις και ακυρώσεις σειρών.

Σκεφτείτε και το άλλο. Πριν λίγο καιρό, το A&E ακύρωσε το Longmire, και το AMC το The Killing. Δημογραφικά καμία από αυτές τις σειρές δεν είχε νόημα για το δίκτυο που τις φιλοξενούσε. Το Netflix όμως είδε την ευκαιρία. Αγοράζει τις σειρές, οι οποίες είχαν λίγο μεν, αλλά φανατικό κοινό, αυξάνοντας έτσι τις συνδρομές του με εκείνους που ήθελαν να δουν τις συνέχειες. Ο Sarandos λέει: “Δεν έχουν υπάρξει άλλες σειρές που να έχουν μπει τόσο δυναμικά στην κουλτούρα μας, χωρίς να έχουν τόσους πολλούς θεατές”. Το αρνητικό βέβαια σε όλο αυτό το σκεπτικό, είναι ότι η ιδέα μίας σειράς είναι σημαντικότερη από την ίδια τη σειρά. Σφάλμα, σφαλμάτων. Μάλλον όμως η δήλωση του Sarandos να έχει μία κάποια δόση αλήθειας. Μιλάει βεβαίως εκ του ασφαλούς, έχοντας στο πλευρό του Orange Is the New Black και House of Cards.

Ο Sarandos απάντησε και σχετικά με τις εκπομπές του HBO που έχουν περάσει στην κουλτούρα του κοινού, χωρίς να έχουν πολλούς θεατές. Ο λόγος για ακόμα μία φορά, για το Girls, μία σειρά που για την οποία έχουν γραφτεί τα πάντα και έχει συζητηθεί παντού, παρά το γεγονός ότι δεν έχει καταφέρει ακόμα να ξεπεράσει το 1 εκατομμύριο θεατές. Η απάντησή του ακραία, αλλά αληθινή: “Έχει μπει στην κουλτούρα των θεατών σε συγκεκριμένες περιοχές, και όχι σε όλη τη χώρα, όπως το ‘Orange’”.

Το απλό γεγονός είναι ότι 1 εκατομμύριο θεατές είναι πολλοί, και ειδικά όταν αυτό το εκατομμύριο φροντίζει στα social media να σε διαφημίζει δωρεάν.
Το Netflix βγάζει τα περισσότερα από τα λεφτά του παρασύροντας κοινό με επανεκδόσεις σειρών από άλλα δίκτυα. Τον Δεκέμβριο ο David Poltrack του CBS, ισχυρίστηκε ότι οι δημοφιλέστερες σειρές του Netflix είναι τα The Blacklist και Once Upon a Time, και τα δύο μεγάλα hits, με το Netflix να πληρώνει 2 εκατομμύρια το επεισόδιο για να το προβάλλει.

Δεν θα μάθουμε ποτέ αν το Netflix θα βγάλει κέρδος από τα House of Cards ή το Orange Is the New Black. Για την ακρίβεια και οι δύο σειρές δεν λειτουργούν σαν τηλεοπτικά προϊόντα μόνο. Αλλά κυρίως ως διαφήμιση της φίρμας του δικτύου. Πράγμα που δυστυχώς δεν είναι υπέρ των σειρών, που αν συνεχίσει αυτό, θα χάσουν την αξία τους.

Από την άλλη, μία νέα σειρά του Netflix, το Unbreakable Kimmy Schmidt, η επόμενη δουλειά των Tina Fey και Robert Carlock μετά το 30 Rock, ήταν καταδικασμένη να ακυρωθεί από το NBC, αλλά Netflix to the rescue, και τώρα η σειρά θα παραμείνει στα αρχεία της.

Μπορεί ο τίτλος του άρθρου να σας παρέσυρε, αλλά αν τα πράγματα συνεχιστούν έτσι τότε θα σταματήσουμε να βλέπουμε ποιοτικές σειρές. Αυτό είναι το αρνητικό. Το θετικό είναι ότι σειρές που μας αρέσουν ίσως να έχουν μία δεύτερη ευκαιρία.

Ποιος ξέρει; Μόνο το μέλλον θα δείξει.