To Facebook θέλει να κάνει δικό του το Internet

Author: Share:

Στην παρουσίαση του Facebook, που πραγματοποιήθηκε χθες (σ.σ. 25 Μαρτίου), ανακοινώθηκαν πολύ ενδιαφέρουσες αλλαγές, για όλους όσους ασχολούμαστε επαγγελματικά με το Internet και τα Social Media. Παρ’ όλα αυτά, αν εντοπίζαμε έναν κοινό παρονομαστή όλων αυτών, εκείνος είναι πως το Facebook θέλει να συγκεντρώσει το σύνολο της δραστηριότητας μας στο Internet.

Για την ακρίβεια, μέσω των υπηρεσιών που προσφέρει, θα μπορούμε να στέλνουμε μηνύματα στους φίλους ή τους συνεργάτες μας, να κάνουμε διαφήμιση, να κάνουμε αγοραπωλησίες, να χρησιμοποιούμε εφαρμογές εικονικής πραγματικότητας, να παίζουμε παιχνίδια ή να μαθαίνουμε ειδήσεις, να παρακολουθούμε βίντεο και τηλεόραση, να μοιραζόμαστε φωτογραφίες ή ακόμα και να δημιουργούμε και άλλες εφαρμογές. Το Facebook επιδιώκει να ορίσει το πως αντιλαμβανόμαστε το Internet συνολικά!

Το θέμα είναι ότι θέλοντας και μη, όλες αυτές τις υπηρεσίες θα τις χρησιμοποιήσουμε. Για παράδειγμα ας σκεφτούμε τι γίνεται με ένα βίντεο, το οποίο θέλουμε να μοιραστούμε με τους χρήστες του Internet. Η μία επιλογή είναι να το δημοσιεύσουμε στο YouTube ή σε κάποια άλλη υπηρεσία, όπως το Vimeo, ή το Dailymotion, και να περιμένουμε κάποιος να το ψάξει, να το βρει και να το παρακολουθήσει. Η άλλη επιλογή είναι να το δημοσιεύσουμε στο Facebook, να το “ρίξουμε” ουσιαστικά μέσα στην υποδομή του Open Graph της υπηρεσίας, κάτι που σημαίνει πως το βίντεο εμφανίζεται πλέον στις ενημερώσεις των “φίλων” μας και όχι μόνο, ότι περνά πιο άμεσα σε σχεδόν ένα δισεκατομμύριο χρήστες του Facebook.

Και γενικότερα σε μια εποχή, που θέλουμε να κάνουμε πράγματα άμεσα και γρήγορα, η ιδέα του να χρησιμοποιούμε το Internet από μία σελίδα, χωρίς να φεύγουμε από αυτή, φαίνεται εκπληκτικό.

Κάπου εδώ όμως ξεκινούν και τα προβλήματα!

Το Facebook “ελέγχει” το τι βλέπει και ποιος, εφαρμόζοντας αλγορίθμους που έχουν σαν στόχο να φιλτράρουν την πληροφορία, που φθάνει σε εμάς, ώστε να βλέπουμε κάτι που πραγματικά μας ενδιαφέρει. Αυτό το θέμα θα το δούμε αναλυτικά σε κείμενο, που θα βρείτε στο THE FREE PRESS, άλλα ας σκεφτούμε τι θα συμβεί όταν το Facebook γίνει η κύρια πηγή πληροφόρησης και ενημέρωσης μας. Αυτό που θα λαμβάνουμε είναι μια φιτλραρισμένη ενημέρωση και αν συνυπολογίσουμε όλα τα παραπάνω, θα έχουμε γενικότερα μια φιλτραρισμένη εικόνα του Internet, που θα ελέγχεται από μία μόνο εταιρεία.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των αναπτυσσόμενων χωρών. Σε αυτές, όπου δεν υπάρχουν υποδομές για πρόσβαση στο Internet γίνεται μια αξιέπαινη προσπάθεια από το Facebook να δοθεί αυτή η δυνατότητα, μέσα από την δράση του Internet.org. Όμως, σε αυτές τις χώρες η αντίληψη του Internet διαφέρει απ’ ότι στις αναπτυγμένες, ακριβώς λόγω του τρόπου με τον οποίο το χρησιμοποιούν: όλα ξεκινούν και τελειώνουν στο Facebook, άρα για κάποιον χρήστη εκεί το Internet είναι το Facebook. 

Από την μία αναφερόμαστε σε ουδετερότητα στο διαδίκτυο (net neutrality) και από την άλλη το Facebook ελέγχει τα πάντα σε ότι αφορά το Internet σε αναπτυσσόμενες χώρες, χωρίς αντίδραση αφενός γιατί δεν υπάρχει ανταγωνισμός και αφετέρου γιατί ποιος να νοιαστεί όταν του δίνεται πρόσβαση στο Internet δωρεάν; Το ίδιο προσπαθεί να κάνει και στην Δύση και όλα δείχνουν πως θα τα καταφέρει, γιατί και εκεί ο ανταγωνισμός (πχ Google) καταρρέει.

Όπως έγραψα και στην αρχή του κειμένου, όλες αυτές οι υπηρεσίες που θα προσφέρονται από το Facebook μπορεί και να λύνουν πρακτικά προβλήματα και σίγουρα κάνουν την ζωή του χρήστη πιο εύκολη. Τι συμβαίνει όμως στην πραγματικότητα; Μια εταιρεία, αποκτά τόση δύναμη σε ένα κατ’ εξοχήν δημοκρατικό μέσο, ελέγχοντας και χρησιμοποιώντας ότι βλέπουμε, ότι δημοσιεύουμε, ότι κάνουμε. Η χρήση του γίνεται σχεδόν αναπόφευκτη και γινόμαστε έρμαιο των στρατηγικών του, όχι μόνο εμείς, άλλα και μεγάλες εταιρείες, όπως η Zynga (δημιουργός του Farmville, αλήθεια το θυμάστε;) ή της Washington Post, που το Facebook τις ανέβασε στην κορυφή και ύστερα τις έριξε στον γκρεμό.

Και αυτό είναι κάτι, που πρέπει να μας προβληματίζει…

*με πληροφορίες από το The Next Web